Classification of Nouns Based on the Reading of a Poem

Analysis of Didactic Sequences Applied in the High School Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.20.6

Keywords:

Grammar, disourse,, Cognitive-Prototypical Approach, secondary school, and literature didactics

Abstract

This paper shows the results of applying a didactic sequence in the first year of adults’ secondary schools in Buenos Aires city. The activities involved were crafted using the perspective of Cognitive-Prototypical Approach (CPA) (Langacker, 1987, 1991; Lakoff, 1987), which states Grammar is a system of tendencies
that reflects a certain society’s worldview. We start from the hypothesis that the discursive approach offered by the CPA overcomes the limitations of operating at sentence level, and therefore allows students a better understanding of grammar categories than the one reached through out-of-context methods.
Through the sequence analysis, we conclude that activities set from a discursive approach contributed to enhance the understanding of the grammar topic and the text interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. Madrid: Siglo XXI.

Borzi, C. (2012). Gramática cognitiva-prototípica: conceptualización y análisis del nominal. Fundamentos en Humanidades, XIII, I (25/2012), 99-126.

Camps, A. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Barcelona: Graó.

Camps, A. y Zayas, F. (Coords.) (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Barcelona: Graó.

Cuesta, C. (2012). Lengua y Literatura: Disciplina escolar. Hacia una metodología circunstanciada de su enseñanza (tesis doctoral). La Plata: Universidad Nacional
de La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/

Funes, M. S. y Poggio, A. (2015). Enseñar gramática en la escuela media: una propuesta desde el Enfoque Cognitivo Prototípico. Revista Lenguas en contexto, 6, 100-114.

Funes, M. S. y Poggio, A. (2016a). «La conceptualización de la cantidad en el nominal: una propuesta de enseñanza con categorías graduales». Ponencia presentada en el XV Congreso de la Sociedad Argentina de Lingüística, mayo de 2016. Bahía Blanca, Universidad Nacional del Sur.

Funes, M. S. y Poggio, A. (2016b). La gramática en la escuela: cómo enseñar los nombres abstractos desde el Enfoque cognitivo prototípico. Ponencia presentada en el IV Congreso Nacional de Pedagogía Cátedra Unesco Lectura y Escritura, mayo de 2016. Concepción (Chile), Facultad de Educación de la Universidad Católica
de la Santísima Concepción.

Funes, M. S. y Poggio, A. (2018). El grado de determinación en la clasificación de los nominales: una experiencia en la escuela secundaria. Revista Tejuelo. Didáctica
de la Lengua y la Literatura. Educación, 27, 117-214.

Funes, M. S. y Poggio, A. (Coords.) (en prensa). Del nominal al discurso: secuencias didácticas para enseñar lengua y literatura. Colección Libros de Cátedra. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Geeraerts, D. y Cuyckens, H. (Eds.). (2007). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press.

Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: Chicago University Press.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University Press.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh. Chicago: Chicago University Press.

Langacker, R. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. Theoretical Prerequisites, vol. 1. Stanford: Stanford University Press.

Langacker, R. (1991). Foundations of Cognitive Grammar. Descriptive Applications, vol 2. Stanford: Stanford University Press.

Ministerio de Educación (2013). Nueva Escuela Secundaria de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Diseño Curricular. Ciclo Básico, 2014; dirigido por Gabriela
Azar. Buenos Aires: Ministerio de Educación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. E-Book.

Poggio, A. (2016). Los artículos definidos e indefinidos y la distribución de la información. El toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y
la literatura, 7(12), 80-93.

Poggio, A. (2018). La enseñanza del nominal en textos literarios: registros de aula. Ponencia presentada en el VI Jornadas Internacionales de Investigaciones y Prácticas en Didáctica de las lenguas y las literaturas. Bariloche: Universidad Nacional de Río Negro, 25 y 26 de octubre de 2018.

Rabatel, A. (2003). Le problème du point de vue dans le texte de théâtre. Pratiques, 119-120, 7-33.

Rabatel, A. (2007). Analyse énonciative du point de vue, narration et analyse de discours. Filologia e Linguística Portuguesa, 9, 348-356.

Rabatel, A. (2012). Positions, positionnements et postures de l’énonciateur. Travaux neuchâtelois de linguistique, 56, 23-42.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Rodríguez Gonzalo, C. (2011). El saber gramatical sobre los tiempos del pasado en alumnos de 4.º de Secundaria Obligatoria. Las relaciones entre conceptualización y uso reflexivo de enseñanza de la gramática (tesis doctoral). Universitat de València.

Romero, M. C. (2015). El lugar de la sintaxis en la enseñanza de la lengua: una propuesta pedagógica. Ponencia presentada en el VIII Congreso Internacional de Didáctica de la lengua y la literatura. Universidad Nacional de Tucumán.

Terigi, F. (2011). Ante la propuesta de ‘nuevos formatos’: elucidación conceptual. Quehacer educativo, 107, 15-22.

Rosch, E. (1978). «Principles of categorization». En E. Rosch y B. Lloyd (Eds.), Cognition and Categorization (pp. 27-48). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Walsh, M. E. (2015). El reino del revés. Madrid, Alfaguara.

Published

2020-12-15

How to Cite

Poggio, A. ., & Funes, M. S. . (2020). Classification of Nouns Based on the Reading of a Poem: Analysis of Didactic Sequences Applied in the High School Classroom. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (20), 127–165. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.20.6

Issue

Section

Estudios