El cómic online como recurso didáctico en el aula. Webs y aplicaciones para móviles
Keywords:
Comics, educational resources, information technology, educational technology, electronic mediaAbstract
The students’ need for being motivated to improve their implication in their own formation has obliged many teachers to look for new resources and a continue formation. As can be inherited from the high number of studies quoted in this article, many of them have considered the comic as an excellent way for the students to study and research about different scholar topics. Regarding that the use of the information and communication tools are going to be improved in the future as a didactic resource, we have tried to propose a wide range of webs and mobile applications that makes an effective use of the comic in the classroom. In addition, we have highlighted a number of tools referred to the evaluation.
Downloads
References
Acaso, Mª; Ellsworth, E. (2011): El aprendizaje de lo inesperado, Madrid, Catarata.
Alonso, M. (2010): El cómic en la clase de ELE: una propuesta didáctica, Madrid, Universidad Nebrija.
Altarriba, A. (2003): «Enseñar con viñetas. Peculiaridades y aplicaciones didácticas de la historieta», Mosaico: revista para la Promoción y Apoyo a la enseñanza del Español, 23, pp. 4-9.
Berenguel, I. (2011): «Las Tic’s y las viñetas: una propuesta didáctica sobre los totalitarismos a través del cómic Maus», Cuadernos del profesorado, 4(8), pp. 42-57.
Del Rey, E. (2013): «El cómic como material en el aula de E/LE: justificación de su uso y recomendaciones para una correcta explotación», RESLA, 26, pp. 177-195.
Cuadrado, A. (2011): «Utopías y distopías de los medios digitales para la educación», Icono 14, 9 (2), pp. 5-20.
Cuñarro, L.; Finol, J. (2013): «Semiótica del cómic: códigos y convenciones», Revista Signa, 22, pp. 267-290.
Darici, K. (2014): «El cómic y la transmedialidad. El caso de La Doce de Francois Schuiten en Realidad Aumentada», Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 303-313.
Delgado-Ortega, P. (2006): Primera...segunda...tercera llamada! Actividades teatrales para trabajar aspectos de la sexualidad en la consejería con adolescentes, tesis doctoral no publicada, Universidad de Puerto Rico.
Eisner, W. (2003): La narración gráfica, Barcelona, Norma Editorial.
Ferland, F. (2011): Cuéntame un cuento. Primeros años, Madrid, Narcea.
Ferrés i Prats, J. (2014): Las pantallas y el cerebro emocional, Barcelona, Gedisa.
Flores, F. (2007): Las emociones en el niño autista a través del cómic, tesis sin publicar.
Gasca, L.; Rubern, R. (1994): El discurso del cómic, Madrid, Cátedra.
Guzmán, M. (2011): «El cómic como recurso didáctico», Pedagogía Magna, 10, pp.
-131.
Horizon Report NMC (2014): Higher Education Edition, obtenido 14 agosto 2014, <http://www.nmc.org/publications/2014-horizon-report-higher-ed>.
Ortiz, A. et al. (2014): «Formación en tic de futuros maestros desde el análisis de la práctica en la Universidad de Jaén», Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, pp. 127-142.
Medrano, J. et al. (2010): «El estigma del Cómic Infantil: el caso de Tintín», Norte de salud mental, 38 (3), pp. 36-43.
Merino, A. (2010): «Perspectiva de la niñez adulta: El cómic como espacio de denuncia desde la marginalidad de sus personajes», IC Revista científica de Información y Comunicación, 7, pp.149-167.
McCloud, S. (2007): Entender el Cómic, Bilbao, Astiberri.
McCloud, S. (2001): La revolución de los cómics, Barcelona, Norma Editorial.
McCloud, S. (1995): El arte invisible, Barcelona, Ediciones B.
Ortega, S. (2014): «Estética del cómic», Revista de filosofía Factórum, 11, pp.1-30.
Rodríguez, J. (1988): El cómic y su utilización didáctica. Los tebeos en la enseñanza, Barcelona, Gustavo Gili.
Segovia, B. (2012): «La adquisición de la competencia narrativa a través del cómic en la Escuela Primaria, Revista Complutense de Educación, 23 (2), pp.375-399.
Silva, Y.; Hurtado, S.; Tique, J. (2013): «El cómic como alternativa formativa en aulas de aceleración y conocimientos básicos del IED. Colegio Manuela Beltrán Sede B», Revista Infancia Imágenes, 12 (2), pp. 94-100.
Verdejo, A.; Medina, M. (2008): Evaluación del aprendizaje estudiantil, San Juan (Puerto Rico), Isla Negra Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.