"Los derechos de la infancia": una aproximación a las ciencias jurídicas a través de la literatura infantil y juvenil
DOI:
https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.21.3Keywords:
Didáctica de la lengua y la literatura; ciencias jurídicas; derechos de la infancia; COVID-19; escuela ruralAbstract
This article addresses the synergies between didactics of language and literature and legal sciences through the design, planning and subsequent implementation of a teaching proposal based on a work on kids’ rights aimed at children. In this line of argument, the main objective of our research is to introduce students to legal aspects such as their rights through literature. In this respect, a didactic proposal designed and carried out in the health context of Covid-19 is shown. Thus, after the analysis of materials and the presentation of the sessions, the different results are analysed and discussed, which stress the need to make the aforementioned rights known to children through reading and the interdisciplinary activities that arise from it and which encourage the awakening of critical thinking, imagination and creativity.
Downloads
References
Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. McGraw Hill.
Agüera, I. (2000). Diálogos con mi nieto, los «mayores» en la educación de los «pequeños». Narcea.
Alcalá, M. L., y Castán, J. L. (2014). ¿Hacia dónde camina la escuela rural? Forum Aragón: revista digital de FEAE-Aragón sobre organización y gestión educativa, 11, 17-20.
Almódovar, A., Cansino, E., et al. (2014). Los derechos de la infancia. Anaya.
Ballester, J. (2007). L’educació literària. PUV.
Boyd White, J. (1973). The Legal Imagination. The University of Chicago Press.
Bustelo, E. (2007). El recreo de los niños. Argumentos para otro comienzo. Siglo XXI. Casas, F. (2008). Els drets dels infants i les relacions intergeneracionals. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, 38, 15-25.
Egido, I. (2015). Las relaciones entre familia y escuela. Una visión general. Participación educativa, 4(7), 11-18.
Elósegui, M. (2009). Educación para la ciudadanía y los derechos humanos (Prima- ria). Reverté-Aguilar.
Ferro, J. P. (2018). Aprendizajes digitales en la escuela rural. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona].
Frank, J. (1951). Palabras y Música-Algunas observaciones sobre la interpretación de las leyes. En
H. Cairns. El actual pensamiento jurídico norteamericano. Losada.
García, F. J., y Pozuelos, F. J. (2017). El currículum integrado: los proyectos de trabajo como propuesta global para una escuela rural alternativa. Aula Abierta, 45, 7-14.
García, N., Rivero, M. L., y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos: revista educativa digital, 28, 76-85.
García-Peñalvo, F., Corell, A., Abella-García, V., y Grande, M. (2020). La evaluación on-line en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education In The Knowledge Society (EKS), 21, 1-26.
Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.
Gazzolo, L. A. (1956). Derecho y Literatura. Derecho PUCP: Revista de la Facultad de Derecho, 15, 59-70.
Guardia, J. (2021). Significados de la escuela rural. Una sistematización de experiencia. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 20, 39-58.
Gubbins, V. (2016). Relación familias y escuelas: ¿por qué y para qué? Universidad Finis Terrae.
Heras, A. I., y Miano, A. (2017). Educación, autoorganización y territorio. Revista mexicana de investigación educativa, 22(73), 533-564.
Jiménez, J. (2020). Innovar desde la escuela rural. Participación educativa, 7(10), 33-47.
Lipman, M. (1991). Thinking in Education. Cambridge University Press.
Llambí, L., y Pérez, E. (2007) Nuevas ruralidades y viejos campesinismos. Agenda para una nueva sociología rural latinoamericana. Cuadernos de Desarrollo Rural, 59, 37-61.
López, R. (2010). Escuela y familia: relaciones imprescindibles. Educación: una revista cubana que hace esencia de pensamiento, 130, 2-7.
Morales, N. (2017). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón: Revista de pedagogía, 69, 41-56.
Murgui, S. (2017). El aula cooperativa: Una experiencia educativa en la escuela rural. Supervisión 21: revista de educación e inspección, 44, 1-13.
Núñez, J., Míguez, G., y García, J. (2019). Las relaciones intergeneracionales y los procesos educativos en la familia, las relaciones intergeneracionales y los procesos educativos en la familia. Pedagogía social, investigación y familias: libro de comunicaciones completas y conclusiones, 32-42.
Obarrio, J. A. (2017). Iura et Humanitas. Diálogos entre el Derecho y la Literatura. Dykinson.
Páez, R. (2015). Familia y escuela: una alianza necesaria en la gestión escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 159-180.
Pérez-Royo, J. (2018). La Constitución explicada a mis nietas. B de Blok.
Pettoruti, C. E. (2010). El arte del derecho. Derecho y Ciencias Sociales, 2, 22-32.
Pich, S. (2017). Teatro en la escuela: mucho más que interpretación. Aula de innovación educativa, 261, 21-24.
Robinson, K., y Aronica, L. (2015). Creative Schools: The Grassroots Revolution That’s Transforming Education. Viking.
Rodari, G. (1973). Gramática de la fantasía: introducción al arte de contar historias. Avance.
Ruiz, L. (2021). El derecho en aula de Educación Primaria. Innovación docente en tiempos de la COVID-19. En C. M. López (Coord.). Innovación docente en ciencias sociales, jurídicas y otras disciplinas con contenido normativo (pp. 250-253). Dykinson.
Sevilla, F. A. (2009). Fomentemos las relaciones familia-escuela. Educa Nova: colección de artículos técnicos de educación, 2, 136-139.
Torney-Purta, J., Oppenheim, A. N., y Farnen, R. F. (1975). Civic education in ten countries: An empirical study. Almqvist and Wiksell.
Torney-Purta, J., Schwille, J., y Amadeo, J. (1999). La educación cívica a través de los países: veinticuatro estudios de casos nacionales para el Proyecto de Educación Cívica de la IEA. IEA y Consejo Nacional para Estudios Sociales.
Torney-Purta, J., Schwille, J., y Amadeo, J. (Eds.). (2001). Civic Education Across Countries: twenty-four National Case Studies from the IEA Civic Education Project. The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
Torquemada, A. D. (2007). La práctica educativa de derechos humanos en educación primaria. Eikasia: revista de filosofía, 13, 181-204.
Varón, A. Y. (2019). Educación rural como eje de desarrollo. Revista de la Universidad de la Salle, 79, 243-262.
Weisberg, R. (1992). Poetics and other Strategies of Law and Literature. Columbia University Press.
Wong, K. M. (2015). El Teatro: una Estrategia Didáctica para Favorecer la Actitud Lectora en Estudiantes de Básica Primaria. Escenarios, 13(1), 34-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rocío Domene Benito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.