Estudio de canción Divino y claro cielode Luis Carrillo y Sotomayor

Authors

  • Lucía Cabrera Romero Universidad de Córdoba

Keywords:

highbrow poetry, sixteenth century, Carrillo y Sotomayor, Renaissance, Baroque, Mannerism

Abstract

Study of the content, structure, style, meter and pragmatics of Luis Carrillo y Soto-mayor composition entitled Divino y claro cielo, paying attention to the edition and transmis-sion of the two printed copies from 1611 and 1613, respectively. I will review the location and context of the composition, giving some details about the biography of the author, who is not affiliated to a single aesthetic current, but com-bines Renaissance themes with an attitude clo-ser to the Baroque in its display of erudition and Mannerism, adapting the topic to the manner, giving priority to the form instead of the style. I will revise his complete work, underlaining some aspects about his historic and aesthetic context within the last third of the sixteenth cen-tury, where there is a great renovation of the highbrow poetry

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrillo y Sotomayor, L. Obras de don Luys Carrillo y Sotomayor, cavallero de la Orden de Santiago, Comendador de la Fuente del Maestre, Quatralvo de las Galeras de España, na-tural de la ciudad de Cordova [...], en Madrid, por Juan de la Cuesta. Año de mdcxi.

Carrillo y Sotomayor, L. Obras de don Luys Carrillo y Sotomayor, Comendador de la Fuente del Maestre, Quatralvo de las Galeras de España [...], en Madrid, por Luys Sánchez, P. Perret, fe. 1613.

Alonso, D. (Ed.). (1936). Poesías completas, de Luis Carrillo de Sotomayor. Madrid: Signo.Costa Palacios, A. (Ed.). (1984). Poesías completas, de Luis Carrillo y Sotomayor. Madrid: Cátedra.

Alonso, D. (ed.). (1987). Libro de la erudición poética, de Luis Carrillo y Sotomayor. Sevilla: Alfar.Jauralde Pou, P. (1999). Antología de la poesía española del Siglo de Oro (siglo xvi-xvii). Ma-drid: Espasa-Calpe.

Navarro Durán, R. (Ed.). (1990). Obras, de Luis Carrillo y Sotomayor. Madrid: Castalia

Pérez Cuenca, I. (1997). Antología de la poesía del siglo xvii. Barcelona: Hermes

Randelli Romano, F. (1970). Poesie. I. Sonetti, de Luis Carillo y Sotomayor. Casa Editrice D’Anna, Università degli Studio di Firenze, Facoltá di Magisterio-Instituto Ispanico.

Alonso, A. (2002). La poesía italianista. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Alonso, D. (1968). Del Siglo de Oro a este Siglo de siglas. Madrid: Gredos.

Alonso, D. (1974). La poesía de don Luis Carrillo. Obras completas, tomo iii. Madrid: Gredos.

Alonso, D. (1979). Seis calas en la expresión literaria española. Madrid: Gredos.

Baehr, R. (1997). Manual de versificación española. Madrid: Gredos.

Collard, A. (1971). Nueva poesía. Conceptismo, culteranismo en la crítica española. Madrid:Castalia.

Costa Palacios, A. (1984). La obra poética de Luis Carrillo y Sotomayor. Córdoba: Diputa-ción provincial de Córdoba.

Díez Echarri, E. (1970). Teorías métricas del siglo de oro. Madrid: cSic.

Espinosa, P. (2006). Primera parte de Flores de poetas ilustres de España. I. Pepe Sarno y J. M. Reyes Cano (Eds.). Madrid: Cátedra.

García Soriano, J. (1926). Don Luis Carrillo y Sotomayor y los orígenes del culteranismo. Boletín de la Real Academia Española, 13, 591-629.

López Bueno, B. (1993). Hacia la delimitación del género oda en la poesía española del Siglo de Oro. En B. López Bueno (Ed.), La oda: ii encuentro internacional sobre poesía del Siglo de Oro (pp. 175-214). Sevilla: Grupo de Investigación Poesía Andaluza del Siglo de Oro

López Bueno, B. (1987). La poética cultista de Herrera a Góngora. Sevilla: Alfar.

López Bueno, B. (2005). Genera dicendi y géneros poéticos. A propósito de la dispositio editorial de las Obras de Luis Carrillo. En P. M. Piñero Ramírez (Ed.), Dejar hablar a los textos. Ho-menaje a Francisco Márquez Villanueva (pp. 935-947). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Ruiz Pérez, P. (1993). La oda en el espacio lírico del siglo xvii. En B. López Bueno (ed.), La oda: ii encuentro internacional sobre poesía del Siglo de Oro (pp. 277-318). Sevilla: Grupo de Investigación Poesía Andaluza del Siglo de Oro.

Segura Corvasí, E. (1949). La canción petrarquista en la lírica española del Siglo de Oro. Madrid: cSic.

Published

2020-11-18

How to Cite

Cabrera Romero, L. . (2020). Estudio de canción Divino y claro cielode Luis Carrillo y Sotomayor. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (19), 62–74. Retrieved from http://revista-hsj-filologia.unavarra.es/article/view/2665

Issue

Section

Estudios