Estudio de canción Divino y claro cielode Luis Carrillo y Sotomayor
Keywords:
highbrow poetry, sixteenth century, Carrillo y Sotomayor, Renaissance, Baroque, MannerismAbstract
Study of the content, structure, style, meter and pragmatics of Luis Carrillo y Soto-mayor composition entitled Divino y claro cielo, paying attention to the edition and transmis-sion of the two printed copies from 1611 and 1613, respectively. I will review the location and context of the composition, giving some details about the biography of the author, who is not affiliated to a single aesthetic current, but com-bines Renaissance themes with an attitude clo-ser to the Baroque in its display of erudition and Mannerism, adapting the topic to the manner, giving priority to the form instead of the style. I will revise his complete work, underlaining some aspects about his historic and aesthetic context within the last third of the sixteenth cen-tury, where there is a great renovation of the highbrow poetry
Downloads
References
Carrillo y Sotomayor, L. Obras de don Luys Carrillo y Sotomayor, cavallero de la Orden de Santiago, Comendador de la Fuente del Maestre, Quatralvo de las Galeras de España, na-tural de la ciudad de Cordova [...], en Madrid, por Juan de la Cuesta. Año de mdcxi.
Carrillo y Sotomayor, L. Obras de don Luys Carrillo y Sotomayor, Comendador de la Fuente del Maestre, Quatralvo de las Galeras de España [...], en Madrid, por Luys Sánchez, P. Perret, fe. 1613.
Alonso, D. (Ed.). (1936). Poesías completas, de Luis Carrillo de Sotomayor. Madrid: Signo.Costa Palacios, A. (Ed.). (1984). Poesías completas, de Luis Carrillo y Sotomayor. Madrid: Cátedra.
Alonso, D. (ed.). (1987). Libro de la erudición poética, de Luis Carrillo y Sotomayor. Sevilla: Alfar.Jauralde Pou, P. (1999). Antología de la poesía española del Siglo de Oro (siglo xvi-xvii). Ma-drid: Espasa-Calpe.
Navarro Durán, R. (Ed.). (1990). Obras, de Luis Carrillo y Sotomayor. Madrid: Castalia
Pérez Cuenca, I. (1997). Antología de la poesía del siglo xvii. Barcelona: Hermes
Randelli Romano, F. (1970). Poesie. I. Sonetti, de Luis Carillo y Sotomayor. Casa Editrice D’Anna, Università degli Studio di Firenze, Facoltá di Magisterio-Instituto Ispanico.
Alonso, A. (2002). La poesía italianista. Madrid: Ediciones del Laberinto.
Alonso, D. (1968). Del Siglo de Oro a este Siglo de siglas. Madrid: Gredos.
Alonso, D. (1974). La poesía de don Luis Carrillo. Obras completas, tomo iii. Madrid: Gredos.
Alonso, D. (1979). Seis calas en la expresión literaria española. Madrid: Gredos.
Baehr, R. (1997). Manual de versificación española. Madrid: Gredos.
Collard, A. (1971). Nueva poesía. Conceptismo, culteranismo en la crítica española. Madrid:Castalia.
Costa Palacios, A. (1984). La obra poética de Luis Carrillo y Sotomayor. Córdoba: Diputa-ción provincial de Córdoba.
Díez Echarri, E. (1970). Teorías métricas del siglo de oro. Madrid: cSic.
Espinosa, P. (2006). Primera parte de Flores de poetas ilustres de España. I. Pepe Sarno y J. M. Reyes Cano (Eds.). Madrid: Cátedra.
García Soriano, J. (1926). Don Luis Carrillo y Sotomayor y los orígenes del culteranismo. Boletín de la Real Academia Española, 13, 591-629.
López Bueno, B. (1993). Hacia la delimitación del género oda en la poesía española del Siglo de Oro. En B. López Bueno (Ed.), La oda: ii encuentro internacional sobre poesía del Siglo de Oro (pp. 175-214). Sevilla: Grupo de Investigación Poesía Andaluza del Siglo de Oro
López Bueno, B. (1987). La poética cultista de Herrera a Góngora. Sevilla: Alfar.
López Bueno, B. (2005). Genera dicendi y géneros poéticos. A propósito de la dispositio editorial de las Obras de Luis Carrillo. En P. M. Piñero Ramírez (Ed.), Dejar hablar a los textos. Ho-menaje a Francisco Márquez Villanueva (pp. 935-947). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Ruiz Pérez, P. (1993). La oda en el espacio lírico del siglo xvii. En B. López Bueno (ed.), La oda: ii encuentro internacional sobre poesía del Siglo de Oro (pp. 277-318). Sevilla: Grupo de Investigación Poesía Andaluza del Siglo de Oro.
Segura Corvasí, E. (1949). La canción petrarquista en la lírica española del Siglo de Oro. Madrid: cSic.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.