Producción de textos expositivos con atención al vocabulario académico dentro de una secuencia didáctica ginebrina en un agrupamiento específico de 4º ESO*

Authors

  • Patricia Zarraluqui Merchán Universidad Pública de Navarra

Keywords:

Expository texts, academic vocabulary, vocabulary didactics, project based learning

Abstract

In Secondary classrooms, students’ difficulties are usually noted when faced with the academic language. These limitations can condition their success or academic failure, since they will influence the acquisition of knowledge and the adequacy of their productions to the communicative situation, being most of them expository type. To address this problem, it is necessary to undertake the explicit teaching of the vocabulary of this type of language, because it is one of the aspects of academic discourse that has the greatest variability with respect to the conversational language. To this end, a didactic sequence has been put into practice in the form of a project in a specific grouping of 4º ESO, characterized by the variety of origins of the students and their difficulties in learning. The objective was to check whether making an explicit attention to the academic vocabulary, the final product, an infographic about Romanticism literature, improves in its lexical level; and if the place of origin of the students and their mother language influenced the result. The analysis confirmed that its explicit work facilitates their learning and its inclusion in academic expository texts improves their quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aznárez, M. (2018). Las secuencias didácticas de escritura. Materiales de la asignatura Propuestas de intervención educativa en lengua y literatura proporcionados en el Máster de Profesorado de Educación Secundaria.

Frías Navarro, M. (2008 [1996]). Procesos creativos para la construcción de textos. Interpretación y composición. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. Recuperado de https://bit.ly/2Jwifga [07/10/2018].

García Hoz, V. (1976). El vocabulario general de orientación científica y sus estratos. Bases para una enseñanza vertebrada. Madrid: Instituto de Pedagogía, CSIC.

Hyland, K., y Tse, P. (2007). Is There an “Academic Vocabulary”? TESOL, 41, 235-253. Recuperado de https://bit.ly/2LMMNXt [07/10/2018].

Liceras, J. M., y Carter, D. (en prensa). La adquisición del léxico. En E. de Miguel (ed.), Panorama de Lexicología (pp. 371-404). Barcelona: Ariel. Recuperado de http://bit.ly/2p8pfAI [07/10/2018].

López Pérez, M. V. (2013). Criterios de selección de voces para la enseñanza del español como L2 en contextos escolares. Revista de Educación, 1, 154-176. Recuperado de https://bit.ly/2l6zwOw [07/10/2018].

López Pérez, M. V. (2007a). El vocabulario de las asignaturas del currículo escolar: análisis de datos léxicos para su enseñanza en aulas de E/L2. En E. Balmaseda (ed.), Actas del XVII Congreso Internacional de ASELE, vol. II (pp. 779-794). Logroño: Universidad de La Rioja.

López Pérez, M. V. (2007b). El tratamiento del léxico en dos currículos de la enseñanza secundaria obligatoria (ESO): Una mirada desde el español como L2. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 9, 17-44.

López Pérez, M. V. (2005). El léxico en el marco de la enseñanza de e/ l2: análisis y perspectivas para su tratamiento didáctico. Tesis Doctoral, Universidad de Navarra, Pamplona.

Martínez Pasamar, C., y Llamas Saíz, C. (2012). Técnicas de expresión, redacción y estilo. Pamplona: Canal Cero.

Pan, B. A., y Uccelli, P. (2010). Desarrollo semántico. El aprendizaje del significado de las palabras. En J. Berko Gleason y N. Bernstein Ratner (eds.), Desarrollo del lenguaje (pp. 109-146). Madrid: Pearson.

Schleppegrell, M. J. (2009). Language in academic subject areas and classroom instruction: what is academic language and how can we teach it? Michigan: University of Michigan. Recuperado de https://bit.ly/2y5xAPD [07/10/2018].

Schmitt, D., y Schmitt, N. (2011). Focus on Vocabulary 2: Mastering the Academic Word List. Nueva York: Pearson Longman.

Villalba, F. (2003). Comprensión del discurso expositivo del profesor en contextos escolares por estudiantes nativos y no nativos. Trabajo de investigación inédito presentado para el Disciplina de Estudios Avanzados en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español como Lengua Segunda, Universidad Antonio de Nebrija.

Published

2018-03-30

How to Cite

Zarraluqui Merchán, P. . (2018). Producción de textos expositivos con atención al vocabulario académico dentro de una secuencia didáctica ginebrina en un agrupamiento específico de 4º ESO*. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (18), 89–133. Retrieved from http://revista-hsj-filologia.unavarra.es/article/view/3134

Issue

Section

Estudios