Borges y la crítica de arte en Mallorca (1920-1921)
Keywords:
Borges, spanish avant-garde, art criticismAbstract
These notes deal with an unusual chapter of Borges’ insertion in the Spanish avant-garde, more specifically in the Mallorcan avant-garde, from which Borges was one of the leaders. Part of the information contained herein comes from a previous work, originally published under the title «Borges y las artes plásticas. En torno a un texto casi desconocido: Contra crítica» in Variaciones Borges 2, Aarhus, June 1996, 188-191, there with some minor errors and omissions. A shorter version without intermingled commentaries appeared in Letras de Buenos Aires 34, July 1996, 19-21 («Contra crítica. Un texto desconocido de Borges»). That work, which was published before the appearance of Textos recobrados, 1919-1929 (1997), emphasized on Borges’ text, which was unknown in Argentina at that moment, except perhaps for some specialists. The present work has another purpose: to place the text of Borges in a broader context – namely that of art criticism in Mallorca 1920-1921.
Downloads
References
Alcántara, Francisco (1923): «La vida artística: Los paisajes mallorquines de Manuel Fernández Peña en el salón de Arte Moderno (I-II)», El Sol, Madrid, 23 y 26-III-23.
Alomar, Juan (1924): «Sugestiones pictóricas. Fernández Peña», El Día, Palma de Mallorca, 31-I-24.
Barceló, Pedro (1921a): «De Arte: Exposición Fernández Peña», El Correo de Mallorca. Diario Católico, Palma de Mallorca, 12-I-21.
Barceló, Pedro (1921b): «Réplica», El Correo de Mallorca. Diario Católico, Palma de Mallorca, 25-I-21.
Borges, Jorge Luis (1921a), «El arte de Fernández Peña», La Última Hora 9233, Palma de Mallorca, 5-I-21; Meneses, C. (1987); Textos recobrados (1997), 78.
Borges, Jorge Luis (1921b): «Contra crítica», La Última Hora 9246, Palma de Mallorca, 20-I-21, en la columna «Nuestros colaboradores»; Textos recobrados (1997), 79-80.
Borges, Jorge Luis (1997): Textos recobrados, 1919-1929, Emecé, Buenos Aires.
Borges, Jorge Luis (1999): Cartas del fervor. Correspondencia con Maurice Abramowicz y Jacobo Sureda (1919-1928), prólogo: Joaquín Marco; notas: Carlos García, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores / Emecé, Barcelona. (CG: Notas en pp. 243-343; semblanzas de Abramowicz y Sureda en pp. 53-56 y 155-160. Bibliografía en pp. 369-373).
Bosch, María del Carme (1995): «Guerra de pintors», Miramar, 22, enero-marzo, LV-LX (número dedicado a Valldemosa).
Castillo, Alberto del (1920): «¡No hay criterio indiscutible!» (sobre la Exposición Regional), La Almudaína, Palma de Mallorca, 1-VII-20, 1.
Cittadini, Tito (1920): «De la Exposición Regional», La Almudaína, Palma de Mallorca, 22-VI-20, 1.
Cittadini, Tito (1920): «Del charco a Beocia», La Almudaína, Palma de Mallorca, 8-VII-20, 1.
Degas, Roberto (1920): «Exposición Regional de Arte», Baleares 116, Palma de Mallorca, 30-VI-20, 3-4 (cf. NN, en el mismo número).
Degas, Roberto (1920) «La Exposición Regional de Arte», Baleares 117, Palma de Mallorca, 15-VII-20, 3 (comienza con un comentario sobre un cuadro de Pilar Montaner Sureda).
Dethorey, Ernesto M. (1923): «Entrevbists pictóricas. Sven R. Westman», El Día, Palma de Mallorca, 26-IX-26; Meneses (1995), 22-23.
Díaz de Castro, Francisco J. y Pons i Pons, Damià (1979-1980): «Jacob Sureda i el moviment ultraista a Mallorca», Mayurqa 19 (Filología), Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Palma de Mallorca, Palma de Mallorca, enero-diciembre, 143-161 (y separata, con reproducción de textos originales).
Domenech, Joaquín (1920): «La escuela mallorquina de pintura», La Última Hora, Palma de Mallorca, 26-VI-20.
Ferrá, Bartolomé (1920): «La Exposición de arte, II», El Correo de Mallorca, Palma de Mallorca, 26-VI-20.
Ferrà-Ponç, Damià (1973): «Avantguardisme plàstic a Mallorca», Lluc, Palma de Mallorca, cuatro entregas entre junio y diciembre.
Fuster y Valiente, Juan Antonio (1920): «De la Exposición Regional», La Almudaína, Palma de Mallorca, 26-VI-20, 1.
García, Carlos (1996a): «Borges y las artes plásticas. En torno a un texto casi desconocido: Contra crítica», en Variaciones Borges 2, Aarhus (Dinamarca), junio de 1996, 188-191, reproducido en <http://www.borges.pitt.edu/sites/default/files/0214.pdf>.
García, Carlos (1996b): «Contra crítica. Un texto desconocido de Borges», Letras de Buenos Aires, 34, julio, 19-21.
Lladó Pol, Francisca (2001): Artistas argentinos en Mallorca a través de la prensa, Fundación Cátedra Iberoamericana, Palma de Mallorca.
Lladó Pol, Francisca (2006): Pintores argentinos en Mallorca (1900-1936), Lleonard Muntaner editor, Palma de Mallorca.
Llop, J. C. (1995): «Borges i Valldemossa», Miramar 22, Palma de Mallorca, enero-marzo, LI-LII (nº dedicado a Valldemosa).
Meneses, Carlos (1987): «El Borges que vivió en Mallorca, con tres cartas inéditas, un artículo y el poema ‘Mallorca’ del propio Borges», Hora de Poesía, 53-54, Barcelona, septiembre- diciembre, 31-40.
Meneses, Carlos (1995): Amor a la llibertat. Ernest M. Dethorey, 1901-1992, Institut dEstudis Baleàrics, Palma de Mallorca.
Mestre, Miguel (1920): «Antes y después de la Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 22-VI-20, 1.
Moll, José Luis (1921): «El arte de Fernández Peña», Baleares 129, Palma de Mallorca, 15-I-21.
NN: «Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 9-VI-20, 1.
NN: «Ante la Exposición Regional», La Almudaína, Palma de Mallorca, 20-VI-20, 1.
NN: «La Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 20-VI-20.
NN: «La Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 25-VI-20, 1.
NN: «Exposición Regional de Arte», Baleares 116, Palma de Mallorca, 30-VI-20, 12-21. Comentarios sin firma, fotos sobre la muestra, los organizadores y algunas de las obras expuestas. Sobre Westman: «presenta un bodegón bien estudiado y un paisaje que no nos convence». Sobre Fernández Peña: «tiene en la exposición un bonito efecto de luna en el claustro de Ca ‘n Sureda (Valldemosa)». Sobre Pilar Montaner: «Molinos, de Pilar Muntaner de Sureda, es un cuadro de una gran delicadeza, así en lo que se refiere al asunto, como a la técnica; es el mejor de los que expone.»
NN: «Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 2-VII-20.
NN: [Necrológica de Fernández Peña], La Vanguardia, Barcelona, 8-XII-26 («De provincias»).
Pons i Pons, Damià: Avantguardisme literari a Mallorca, 1920-1936, tesis presentada en 1975 a la Universidad de Barcelona.
Pou y González-Moro, Emilio (1920): «Cosas de pintores» (sobre la Exposición Regional de Arte), La Almudaína, Palma de Mallorca, 2-VII-20, 1.
Riquer, Eliseo de (1920): «La Exposición Regional de Arte», La Almudaína, Palma de Mallorca, 23-VI-20, 1.
Ripoll, Luis y Perelló Paradelo, Rafael (1981): Las Baleares y sus pintores, 1836-1936. Ensayo de identificación y acercamiento, Luis Ripoll, Palma de Mallorca.
Sureda, Jacobo; Bonanova, Fortunio (i.e. José Luis Moll); Alomar, Juan y Borges, Jorge Luis (1921): «Manifiesto del Ultra», Baleares 131, Palma de Mallorca, 15-II-21; Textos recobrados (1997), 86-87.
Sureda Bimet, Juan (1920): «De la Exposición Regional», La Almudaína, Palma de Mallorca, 1 y 2-VII-20.
Sureda Bimet, Juan (1920) «Contra las dictaduras en arte» (sobre la Exposición Regional de Arte), La Almudaína, Palma de Mallorca, 11-VII-20, 1.
Tous y Maroto, J. M. (1920): «Exposición Regional», La Almudaína, Palma de Mallorca, 12-VI-20, 1.
Tudela, Joaquín (1920): «Un gesto del artista», La Última Hora, Palma de Mallorca, 1-VII-20.
Vives, José (1921): «Notas de arte: Exposición Fernández Peña», La Última Hora 9235, Palma de Mallorca, 10-I-21.
Westman, Sven R. (1920): «Exposición regional de pintura», La Última Hora y La Almudaína, Palma de Mallorca, 25-VI-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.