Análisis de los códigos sociolingüísticos en el aula

Authors

  • Nayim Medina del Moral Universidad Pública de Navarra

Keywords:

Sociolinguistic codes, social class, communicative context, academic achievement

Abstract

This article is a summary of a homonym study presented as master final project. It shows the application of the theory of sociolinguistic codes of Basil Bernstein in students from 3 º ESO Pamplona’s concerted school class. Through a series of activities, we observed how the subjects, according to their social class, employed a particular sociolinguistic code and how it influences on specialized communicative context like school. Also, try to observe the connections between social class and academic achievement and present some proposals for action in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlam, D. S. (1997): Code in context, Routledge, Londres.

Bernstein, B. (1958): «Some sociological determinants of perception», British Journal of Sociology, nº 9.

Bernstein, B. (1964): «Elaborated and Restricted codes: Their social origins and same consecuences», American Anthropologist, nº 66.

Bernstein, B. (1975): Language et classes socials: codes socio linguistíques et controle social, Minuit, Paris.

Bernstein, B. (1989): Clases, códigos y control. Estudios teóricos para una sociología del lenguaje, Akal.

Bernstein, B. (1990): La estructura del discurso pedagógico, traducido por Pablo Manzano, Morata, Madrid.

Gómez, L. (2001): «Privilegio, reconocimiento y evaluación de lenguaje: una mirada a los códigos sociolingüísticos en la cultura escolar», Revista Electrónica de Estudios Filológicos, ISSN 1577-6921, https://www.um.es/tonosdigital/znum2/estudios/LuisFGomeztonos2.htm#_ftn1 [consultado, 23 de mayo de 2013].

Gómez; Osorio y Álvarez (2003): «Actitudes y códigos sociolingüísticos en el ámbito escolar: un resumen de investigación interdisciplinar», Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, ISSN 1576-4737, <https://webs.ucm.es/info/circulo/no14/gomez.htm> [consulta, 20 de mayo de 2013].

Labov, W. (1969): «The logic of non-standard English», en Report of the Twentieth Round Table Meeting of linguistics and language studies, Alacis, Georgetown.

Lomas, C. (2011): «El poder de las palabras y las palabras del poder. Enseñanza del lenguaje y educación democrática», TEXTOS, Didáctica de la lengua y de la literatura, Graó, Barcelona, nº 58.

Lomas, C. (2012): «Educación lingüística, competencia comunicativa y aprendizaje de la democracia», Cuadernos México, Nipo, México D.F.

Moreno Fernández, F. (2009): Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje, Arial, Barcelona.

Usategui Basozabal, E. (1992): «La sociología de Basil Bernstein y sus implicaciones en el ámbito escolar», Revista de Educación, nº 298: 163-197.

Published

2013-03-30

How to Cite

Medina del Moral, N. (2013). Análisis de los códigos sociolingüísticos en el aula. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (13), 67–85. Retrieved from http://revista-hsj-filologia.unavarra.es/article/view/3165

Issue

Section

Estudios