Microproject – 'Teaching identities and alphabets'

Preliminary results on multiple literacies from the arts in teachers’ initial training in Language Teaching

Authors

  • Concepción Francos Maldonado Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.22.5

Keywords:

Language teaching, multiple literacies, arts, initial teacher training

Abstract

This article summarises the general lines of a microproject, Teaching identities and alphabets, which forms part of a teaching innovation project in initial training Constructing an interdisciplinary and intercultural approach through art in the initial training of teachers and pedagogues, made up of other microprojects, one of which is common to the subject Design of materials for education and training in the degree in Pedagogy.

Among the objectives of the general innovation project are: to develop an interdisciplinary and intercultural methodology through the arts, favouring multi-literacy, favouring collaboration with the educational area of Museums, as a factor of innovation in the initial training of future teaching professionals.

The project helps teachers in initial training to take into consideration the relevance of the teaching of Language Didactics and the role of multi-literacy.  It facilitates communication with the arts and their symbols, the significance of interdisciplinarity, broadens the viewpoint and creativity. It also contributes to a critical exercise on the teaching identity and to turn experience into shared knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abada, Ch.; Aroca, A.; Aroca, J. y Aroca, M. (2012). Abecedario ilustrado con muchos cuadros del Prado. Madrid. Ediciones de la Torre.

Barone, T. y Eisner, E. W. (2006). Arts-Based Educational Research, en J. L. Green, G. Camilli y P. B. Elmore (Eds.). Handbook of Complementary Methods in Education Research (Washington DC, American Educational Research Association), 30:7 pp. 95-110.

Bataille, M. (2008). ABC3D. Kókinos.

Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Madrid. La Muralla.

Bombini, G. ( 2018a). Didáctica de la lengua y la literatura: entre la investigación y la intervención. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature. Vol. 11(4), 5-20. DOI: http://doi.org/ 10.5565/rev/jtl3.784

Bravo-Villasante, C. (1994). Prólogo. En Calleja, S. Instruir deleitando. Abecedario iconográfico (pp. 15-29). Palma de Mallorca. Olañeta.

Calleja, S. (1994). Instruir deleitando. Abecedario iconográfico. Palma de Mallorca. Olañeta.

Camps, A. (Coord.). (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir. Graó.

Delaunay, S. (1970). Alfabeto. Gustavo Gili.

Gumperz, J. y Hymes, D. (1972) The ethnography of communication. American Antropologist. 66. 6. Parte 2.

Huerta, R. (2016). Alfabetos en series. Creación artística a partir de derivas gráficas urdidas con letras. En Tropelías. Revista de teoría de la Literatura y Literatura comparada, 26, pp. 17-28.

Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Barcelona, Editorial UOC.

Kalantzis, M.; Cope, B. y Zapata, G. (2019). Las alfabetizaciones múltiples: teoría y práctica. Octaedro.

Lomas, C. (2017). El poder de las palabras: Enseñanza del lenguaje, educación democrática y ética de la comunicación. México/Bogotá/Santiago de Chile. Santillana.

Morón, M. y París G. (2014). Abecedario Miró.

Morón, M. y París G. (2015). Abecedario Gaudí.

Nesquens, D. y Muñiz, J. (2012). Abecebichos. Anaya.

New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard. Educational Review, 66, 60-92.

Puño (2012). ALFabeto. Kalandraka.

Reviejo, C. y Moreno, A. (2007) Abecedario del arte. Un paseo por el Museo Thyssen. Museo Thyssen / SM.

Rivas, J. I.; Hernández, F.;, Sancho, J. M. y Núñez, C. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. Barcelona: Dipòsit Digital UB. http://hdl.handle.net/2445/32345

Schwitters, K., Steinitz, K., y van Doesburg, T. (1925). El espantapájaros. https://issuu.com/merzmail/docs/die_scheuche

Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Madrid. Morata.

UNESCO (2015). Alfabetización: una ruta de aprendizaje multimodal para toda la vida Consideraciones sobre las prácticas de lectura y escritura para el ejercicio ciudadano en un contexto global e intercomunicado.

Revista Huarte de San Juan Filología y Didáctica de la Lengua

Published

2022-12-29

How to Cite

Francos Maldonado, C. (2022). Microproject – ’Teaching identities and alphabets’: Preliminary results on multiple literacies from the arts in teachers’ initial training in Language Teaching. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (22), 85–98. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.22.5

Issue

Section

Estudios