Canciones populares para niñas de la Sección Femenina de la Falange. Estudio de un cuaderno manuscrito de 1953
Keywords:
Song book, manuscript notebook, femenine section of the spanish phalanx, women’s educationAbstract
In this article, on the one hand, we offer the complete interview with Maria Cruz Villanueva, collector of a manuscript notebook –Songs– in 1953, during a summer camp organized in Poblet by the Feminine Section (which has already been included in the Archives of the Intangible Heritage of Navarre). Besides, analysing Maria Cruz’s life experiences at that time, we try to relate the information offered by her with the aims and practices of the Feminine Section of the Spanish Phalanx in its first decades of existence, more specifically the ones linked to the use of popular song.
Downloads
References
Asiáin, A. (2013): «El patrimonio cultural inmaterial: estado de la cuestión en el décimo aniversario de la Convención de la UNESCO (con una mirada especial a Navarra)», Cuadernos de etnología y etnografía de Navarra, 88, pp. 127-168.
Asiáin, A. y M. Aznárez (2012): «Patrimonio cultural inmaterial y adquisición/desarrollo del lenguaje: tradición discursiva y psicodinámica oral», Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua [en línea], 12, pp. 45-64.
Azkue, R. M. (1990 [1922]): Cancionero popular vasco, Bilbo, Euskaltzaindia.
Berrocal de Luna, E. y J. Gutiérrez Pérez (2002): Música y género: análisis de una muestra de canciones populares, Huelva, Universidad de Huelva.
Bourdieu, P. (2000): «The Biographical Illusion», en P. du Gay, J. Evans y P. Redman (eds.), Identity: A Reader, London, Sage Publications; New Delhi,Thousand Oak.
Cardona, G. R. y A. N. Bixio (1994): Los lenguajes del saber, Barcelona, Gedisa.
Castañón, Mª del Rosario (2009): «El profesorado de educación musical durante el franquismo», REIFOP (Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado) [en línea], 12(4), pp. 97-107. Recuperado de https://www.aufop.com/ (04/06/2016).
Catelli, N. (1991): El espacio autobiográfico, Barcelona, Lumen.
Catelli, N. (2007): En la era de la intimidad: seguido de «El espacio autobiográfico», vol. 36, Rosario, Beatriz Viterbo Editora. C. Allué Villanueva Canciones populares para niñas de la Sección Femenina de la Falange
Crivillé i Bargallo, J. (1983): El folklore musical. Historia de la música 7, Madrid, Alianza.
Damasio, A. (2010): Y el cerebro creó al hombre. ¿Cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo?, Barcelona, Círculo de lectores.
De Fina, A.; D. Schiffrin y M. Bamberg (eds.) (2006): Discourse and Identity, Cambridge, Cambridge University Press.
De Man, P. (1990): Alegorías de la lectura, Barcelona, Lumen.
De Riezu, J. (ed.) (1994): Cancionero Vasco del P. Donostia, Donostia, Eusko Ikaskuntza.
Donostia (Padre), Argiñena, J. M. B. y C. Z. Huarte (1994): Cancionero vasco, Donostia, Eusko Ikaskuntza.
Fernández Poncela, A.M. (2006): «Género y canción infantil», Política y Cultura, 26, pp. 35-68.
Fernández Poncela, A.M. (2010): «Canciones, infancia y violencia», Casa del Tiempo, 31, pp. 63-72. Recuperado de https://www.uam.mx/difusion/revista/revcasa2021.html (11/06/2016).
Fontal, O. (2003): La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e Internet, Gijón, Ediciones Trea.
García Canclini, N. (1989): Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad, México, Grijalbo.
García Fernández, M. (2012): «“Nuestro puesto está en el hogar”. Los campamentos femeninos en Asturias durante el primer franquismos (1938-1945)», El Futuro del Pasado, 3, pp. 137-159.
García Gallardo, F. J. y H. Arredondo Pérez (1999): Cancionero infantil de la provincia de Huelva, Sevilla, Fundación El Monte – Diputación Provincial de Huelva – Junta de Andalucía.
Garrido, M.C. (2010): El corro de las niñas, el círculo de las mujeres. Un repaso al juego del corro desde sus orígenes como elemento de la cultura femenina, Madrid, Editorial horas y Horas.
González Canalejo, Mª Dolores (2005): «Las canciones infantiles españolas desde la perspectiva de género (1900-1950)», Revista de Musicología, 28, pp. 588-607.
Lejeune, P. (2015): Le pacte autobiographique, Paris, Seuil.
Menéndez Pidal, R. (1944): Flor nueva de romances viejos, Buenos Aires, Espasa Calpe.
Ong, W. J. (2001): Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra, México D.F., F.C.E.
Rodríguez Marín, F. (1882-83): Cantos populares españoles recogidos, ordenados e ilustrados por Francisco Rodríguez Marín, Sevilla, Francisco Álvarez y Ca.
Rojas Marcos, L. (2012): Eres tu memoria: conócete a ti mismo, Madrid, Espasa Libros.
Ruiz, M. J. (2013): «Carta del Rey ha venido... La guerra en el cancionero popular infantil hispánico», en P. D. Cerrillo y C. Sánchez Ortiz (eds.), Presencia del cancionero popular infantil en la lírica hispánica: Homenaje a Margit Frenk. III Jornadas Iberoamericanas de Investigadores de Literatura Popular Infantil. La palabra y la memoria, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 207-228.
Sampedro y Folgar, C. (1942): Cancioneiro Musical de Galicia, Madrid, Cándido Bermejo-Unión Musical Española. C. Allué Villanueva Canciones populares para niñas de la Sección Femenina de la Falange
Sánchez Zapatero, J. (2010): «Autobiografía y pacto autobiográfico: revisión crítica de las últimas aportaciones teóricas en la bibliografía científica hispánica», Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, 7, pp. 5-17.
Sanz Fernández, F. (2000): «Las otras instituciones educativas en la postguerra española», Revista de Educación, nº extra 1, pp. 333-358.
Thompson, P. (2004): «Historia oral y contemporaneidad», Historia, memoria y pasado reciente, 20, pp. 15-33.
UNESCO (2003): Convención para la salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial [en línea]. Recuperado de https://www.unesdoc.unesco.org/images/0013/001325/132540s.pdf (11/06/2016).
Van Dijk, T. (1993): Elite Discourse and Racism, CA, Sage Newbury Park.
Zumthor, P. (1989): La letra y la voz, Madrid, Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.