Desarrollos didácticos del Archivo del Patrimonio Inmaterial de Navarra (APIN): un proyecto de Lengua castellana y Literatura en Secundaria

Authors

  • Mª Victoria López Pérez Universidad Pública de Navarra

Keywords:

Project-based leaning, linguistic competence, cultural competence, digital competence, compulsory Secondary Education

Abstract

This work presents a didactic experience which was put into practice during a 3rd year Secondary Education Spanish Language and Literature course. It was based on the Digital Archive of the Immaterial Heritage of Navarra (APIN), whose educational potential in the different curricular areas is yet to be explored. The experience consisted in the implementation of a project entitled «Yesterday’s and Today’s pastimes », which included a final task of recording interviews about their free time activities to informants from different generations from a small town in Navarre. These recordings will eventually be included among the Spanish audio-visual testimonies of the APIN in one of its domains, the one related to the collective sociability practices. 25 students from a public secondary school participated in the project, during the academic year 2014-15; it was carried out in three phases and it included the following learning outcomes: development of the linguistic competence (the interview and the features of ethnolinguistic vitality), of the cultural competence (familiarization with the APIN) and of the digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivo del patrimonio inmaterial de Navarra/Nafarroako ondare materiagabearen Artxiboa (APIN/NOMA) (s.d.): http://www.navarchivo.com/index.php/es (05/07/2016).

Aznárez, M. y A. Asiáin (2013): «Aplicaciones didácticas del patrimonio cultural inmaterial para la enseñanza de la competencia comunicativa», Lenguaje y Textos, 38, pp. 150-167.

Camps, A. (1996): «Proyectos de lengua: entre la teoría y la práctica», Cultura y Educación, 2, pp. 43-57.

Ciro Aristizábal, C. (2012): Aprendizaje por proyectos como estrategia de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación General Básica y Media, tesis de máster, Universidad de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/9212/1/43253404.2013.pdf (18/07/2016).

Díaz Barriga, F. (2003): «Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo», Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 5, 2. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/85/1396 (18/07/2016).

El País (s.d.): «Consejos periodísticos. La entrevista», El País de los estudiantes. Recuperado de http://www.estudiantes.elpais.com/descargas/consejo_entrevista.pdf (18/07/2016).

Eusko Jaurlaritza/Gobierno Vasco (s.d.): Las competencias básicas en el sistema educativo de la C.A.P.V. Recuperado de http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/contenidos/informacion/dig_publicaciones_innovacion/es_curricul/adjuntos/14_curriculum_competencias_300/300002c_Pub_BN_Competencias_Basicas_c.pdf (16/07/2016).

Fernández, P. y M. A. Melero (comps.) (1995): La interacción social en contextos educativos, Madrid, Siglo XXI.

Galeana de la O, L. (2006): «Aprendizaje basado en proyectos», Investigación en educación a distancia. Recuperado de http://www.ceupromed.ucol.mx/revista/ (18/07/2016).

Gardner, H. (1999): Intelligence reframed: Multiple intelligences for XXI century, New York, Basics Books.

La Cueva, A. (1998): «La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto?», Revista Iberoamericana de Educación, 16, pp. 165-187.

Ministerio de educación, cultura y deporte (s.d): El patrimonio cultural inmaterial. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/redirigeme/ (18/07/2016).

OCDE (2005) La definición y la selección de las competencias clave. Recuperado de https://www.comclave.educarex.es/pluginfile.php/130/mod_resource/content/3/DESECO.pdf (18/07/2016).

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, Sec. I., pp. 6986-7003. Recuperado de https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-738 (18/07/2016).

Rychen, D. S. y L. H. Salganik (eds.), (2006): Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social, Colección Aulae, 6, Archidona (Málaga), Aljibe.

UNESCO (s.d.): Los ámbitos del patrimonio cultural inmaterial. Recuperado de http://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/patrimonio/mc/patrimonio-inmaterial/unesco-patrimonio-inmaterial.html (18/07/2016).

Published

2016-03-25

How to Cite

López Pérez, M. V. (2016). Desarrollos didácticos del Archivo del Patrimonio Inmaterial de Navarra (APIN): un proyecto de Lengua castellana y Literatura en Secundaria. Huarte De San Juan. Filología Y Didáctica De La Lengua, (16), 175–196. Retrieved from http://revista-hsj-filologia.unavarra.es/article/view/3069

Issue

Section

Estudios