Revisión y recepción de la retroalimentación en Lengua Española para maestros. Estudio comparativo
Keywords:
Reaction, writing challenges, language learning, review panels, European Higher Education Area (EHEA)Abstract
The study analyzes how students receive, consider and take advantage of their written productions review by the teacher on a course of language education. Four teaching performance procedures are compared: the use or not of known rules and the proportion of inserts or comments in the original document. Regarding the students, other variable is observed: the influence of their interest for the feedback on the usefulness attributed to that feedback. The methodology is based in Action Research and combines quantitative strategies (through questionnaire in two different groups) with qualitative research (Content Analysis of student answers and observation during the tutorials). The results recommend explain the rules, instil in students the expectation and demand them a concrete effort. Finally, we conclude as preferable to feed back the information via attached message with virtual review boards on the original text.
Downloads
References
Allué, C. (2013): «Buenas intenciones y práctica real: la expresión escrita en la asimilación de conceptos lingüísticos en bachillerato», Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua – Filologia eta Hizkuntzaren Didaktika, n.º 13, pp. 123-128, recuperado (07.09.2015) de <http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/9412/HSJ_Filolog%c3%ada_13_2013_Buenas.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.
Ambròs, A.; Ramos, J. M.; Rovira, M. (2009): Abordemos las competencias. Las competencias básicas en el área de lengua, Barcelona, ICE de la Universitat de Barcelona.
Bologna Declaration (1999): «The European Higher Education Area», Joint Declaration of the European Ministers of Education, convened in Bologna on 19 June 1999.
Boud, D. (2006): «Foreword», en C. Bryan y K. Clegg (eds.), Innovative Assessment in Higher Education, Nueva York, Routledge, pp. xvii-xix.
Boud, D. et al. (2010): Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education, Sídney, Australian Learning and Teaching Council, recuperado (03.09.2015) de <http://www.uts.edu.au/sites/default/files/Assessment-2020_propositions_final.pdf>.
Camps, A. (2014): «Hacia una renovación de la enseñanza de la gramática», Lenguaje y Textos, n.º 40, pp. 7-18.
Camps, A.; Guasch, O.; Milian, M.; Ribas, T. (2000): «Metalinguistic Activity. The Link between Writing and Learning to Write», en A. Camps y M. Milian (eds.), Metalinguistic Activity in Learning to Write, Ámsterdam, Amsterdam University Press, pp. 103-124.
Carless, D.; Joughin, G.; Mok, M. (2006): «Learning-oriented assessment: principles and practice», Assessment & Evaluation in Higher Education, n.º 31, vol. 4, pp. 395-398. DOI: 10.1080/02602930600679043.
García, G.; Saneleuterio, E.; Rosell, M. (2012): «Jigsaw experience in university», en ICERI2012 Proceedings, Madrid, IATED, pp. 6337-6342.
García-Ramos, D.; Saneleuterio, E. (2014): «Corrección intercambiada: aprendizaje gramatical y entrenamiento didáctico», en I Congreso Internacional sobre la Enseñanza de la Gramática, Valencia, Universitat de València.
Gessa Perera, A. (2011): «La coevaluación como metodología complementaria de la evaluación del aprendizaje. Análisis y reflexión en las aulas universitarias», Revista de Educación, n.º 354, pp. 749-764, recuperado (29.08.2015) de <http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354_30.pdf>.
Gibbs, G. (2006): «Why assessment is changing», en C. Bryan y K. Clegg (eds.), Innovative Assessment in Higher Education, Nueva York, Routledge, pp. 11-22.
Gómez Devís, M.ª B. (2014): «Enseñar, evaluar, aprender e investigar en el aula universitaria de la mano de la materia Lengua para Maestros», @tic. Revista d’innovació educativa, n.º 12, pp. 26-34. DOI: 10.7203/attic.12.3556.
Gómez Devís, M.ª B.; Llopis, F. (2011): «La e-Evaluación orientada al proceso de aprendizaje. Una experiencia innovadora para el desarrollo de competencias en la materia Lengua para Maestros», en M.ª P. Núñez Delgado (coord.), La investigación en didáctica de la lengua y la literatura: situación actual y perspectivas de futuro, Madrid, SEDLL, pp. 2099-2110.
Gómez Devís, M.ª B.; Saneleuterio, E. (2015): «E-evaluación orientada al aprendizaje: diseño para su implementación en la materia Lengua para Maestros», en R. Pérez, A. Rodríguez-Martín y E. Álvarez-Arregui (eds.), Innovación en la Educación Superior: desafíos y propuestas, Oviedo, Universidad de Oviedo, pp. 319-326.
Gómez Torrego, L. (2011): Las normas académicas: últimos cambios, Madrid, SM.
Ibarra Saiz, M.ª S.; Rodríguez Gómez, G.; Gómez Ruiz, M. Á. (2012): «La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad», Revista de Educación, n.º 359, pp. 206-231.
Ibarra Saiz, M.ª S.; Rodríguez Gómez, G. (2010): «Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad», REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, n.º 21, vol. 2, pp. 443-461.
López-García-Torres, R.; Saneleuterio, E. (2016): «Estudio axiológico del currículo básico de Lengua Castellana y Literatura. Axiological Study of the Standard Curriculum of Spanish Language and Literature», en evaluación.
López Pastor, V. M. (coord.) (2009): La evaluación formativa y compartida en docencia universitaria: propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias, Madrid, Narcea.
Monereo, C. (2009): «La autenticidad de la evaluación», en M. Castelló (coord.), La evaluación auténtica en enseñanza secundaria y universitaria, Madrid, Edebé, pp. 9-21.
Padilla, M.ª T.; Gil, J. (2008): «La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria», Revista Española de Pedagogía, n.º 66, vol. 24, pp. 467-486.
Pérez Pueyo, A.; Tabernero, B.; López, V. M.; Ureña, N.; Ruiz, E.; Caplloch, M.; González, N.; Castejón, F. J. (2008): «Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: cuestiones clave para su puesta en práctica», Revista de Educación, n.º 347, pp. 435-451, recuperado (02.09.2015) de <http://www.revistaeducacion.mec.es/re347/re347_20.pdf>.
Perrenoud, P. (2005): «La universitat entre la transmissió de coneixements i el desenvolupament de competències», en J. Carreras y P. Perrenoud, El debat sobre competències a l’ensenyament universitari, Barcelona, ICE Universitat de Barcelona, pp. 26-48.
Pujolás, P. (2004): Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula, Barcelona, Octaedro.
Rodríguez Gonzalo, C. (2012): «La enseñanza de la gramática: las relaciones entre reflexión y uso lingüístico», Revista Iberoamericana de Educación, n.º 59, pp. 87-118.
Rodríguez Gonzalo, C. (2014): «Enseñanza de la gramática y escritura: el papel de la revisión», Lenguaje y Textos, n.º 40, pp. 19-31.
Saneleuterio, E. (2016): «Evaluación formativa y feedback en el aprendizaje avanzado de la lengua escrita», en IV Jornades d’Innovació Docent en l’Educació Superior, Valencia, Universitat de València.
Saneleuterio, E.; García-Ramos, D. (2015): «Producción y revisión de textos escritos. Diseño cooperativo para la optimización del aprendizaje lingüístico de futuros maestros», en R. Pérez, A. Rodríguez-Martín y E. Álvarez-Arregui (eds.), Innovación en la Educación Superior: desafíos y propuestas, Oviedo, Universidad de Oviedo, pp. 425-432.
Saneleuterio, E.; Rosell, M.; García, G. (2012): Trabajo cooperativo para el aprendizaje de las reglas ortográficas, Madrid, CEU Ediciones.
Serrano, J. (2002): Guía práctica de la redacción, Madrid, Anaya.
Tudor, I. (2005): «The challenge of the Bologna Process for Higher Education Language Teaching in Europe», recuperado (30.09.2015) de <http://userpage.fuberlin. de/~enlu/downloads/Bologna_ENLU_OK.rtf>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles are published under a Creative Commons (BY-NC-ND 4.0) license. Each article will be assigned a DOI.
Authors retain copyright of their work and grant the journal the right to the first publication. Authors can sign additional agreements to non-exclusive distribution of the published version of the article (for example, in an institutional repository) as long as appropriate attribution to the original publication is provided. Articles can be uploaded to institutional repositories immediately after publication.
Electronic distribution of the articles (for example, academic social networks or personal webpages) is allowed and encouraged.
The journal reserves the right to publicise the work in social networks and other electronic means.